Charakterystyka układów hamulcowych w samochodach ciężarowych
Bez wątpienia układ hamulcowy można uznać za jeden z najważniejszych systemów w całym samochodzie, dotyczy to również ciężarowych. Jest to element, który silnie wpływa na poziom bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W ciężarówkach najczęściej stosuje się pneumatyczne systemy hamulcowe. Co o nich wiemy i jaka jest ich charakterystyka?
Ciężarówka i różne rodzaje hamulców
Części do samochodów ciężarowych różnią się od tych, jakie znamy z osobówek, przy tak dużych gabarytach pojazdów jeszcze większą uwagę należy przykładać do zapewniania bezpieczeństwa również otoczeniu. Warto zaznaczyć, że w samochodach ciężarowych znajduje się więcej niż jeden rodzaj hamulców. Pierwszy to tzw. roboczy, czyli zasadniczy, który jest regularnie stosowany przez kierowcę w ruchu drogowym w celu ograniczenia prędkości samochodu, jak również do jego zatrzymania. Podobnie, jak w przypadku aut osobowych uruchamia się go dzięki wciśnięciu pedału. Ten rodzaj hamulców uznaje się za wysoce skuteczny.
Kolejne są hamulce awaryjne, nazywa się go również pomocniczym, a jego uruchamianie następuje, gdy dojdzie do awarii zasadniczych. Sposób jego uruchamiania jest charakterystyczny, gdyż dokonuje się tego poprzez dokonywanie nacisku na układ uruchamiający. Mamy również hamulec postojowy, utrzymujący pojazd w miejscu na płaskiej powierzchni i wzniesieniu, uruchamia się go ręcznie z pozycji kierowcy. Jest jeszcze hamulec dodatkowy, czyli tzw. zwalniacz, dzięki któremu możemy utrzymać stalą prędkość lub ją ograniczyć.
Co wyróżnia układ hamulcowy auta ciężarowego?
Przede wszystkim wszystkie systemy hamulcowe muszą działać niezależnie od siebie i cechować się niezawodnością. Jednocześnie nie powinny powodować utraty stateczności auta przy gwarantowaniu pełnej skuteczności swojego działania. Liczy się prostota obsługi i intuicyjność. Jednak w przypadku aut ciężarowych często możemy spotkać się z dodatkowym wyposażeniem w postaci urządzeń ABS, systemów wspomagania hamowania czy korektory siły hamowania.